Inauguració de les obres del nou Museu Arqueològic de l’Esquerda (Roda de Ter)

Image (1) programa_Museu_Esquerda.jpg for post 12964Demà divendres 28 de juny es presentaran els resultats de les obres de rehabilitació de l’antiga caserna de la Guàrdia Civil, com a seu del nou Museu Arqueològic de l’Esquerda, després de tres anys de treballs. Aquesta rehabilitació promoguda per l’Ajuntament de Roda de Ter s’ha finançat conjuntament amb el Ministeri de Foment, amb càrrec als plans i programes per a la conservació del Patrimoni Arquitectònic i Històric, 1% Cultural.

L’edifici s’obre al públic amb una exposició temporal sobre el món ibèric, un dels períodes significatius del Jaciment Arqueològic de l’Esquerda. Aquesta exposició que porta per títol “I+D. Ibers+ Desenvolupament” està produïda per la Diputació de Barcelona, i els Museus de Ca n’Oliver de Cerdanyola del Vallès i pel Museu Torre Balldovina de Santa Coloma de Gramenet. També es podrà veure el nou Mòdul Tàctil del Museu Arqueològic de l’Esquerda.

La inauguració oficial es farà el dia 28 de juny, i durant tot el cap de setmana es faran diverses activitats, entre les quals la inauguració de l’exposició i del mòdul tàctil, un concert dels alumnes de l’Escola Municipal de Música “El Faristol”, jornades de portes obertes o una recreació d’armament i indumentària medieval.

–  Per a més informació: Tel. 93 854 02 71 / m.a.esquerda@rodadeter.cat

III Jornada d’Estudis Històrics i Patrimonials de la Vall d’Àger i l’Alta Noguera: “El món andalusí. Un estat de la qüestió”

Image (1) III-Jornada-EHP-Vall-dAger.jpg for post 12733El proper 2 de juliol està programada la III Jornada d’Estudis Històrics i Patrimonials de la Vall d’Àger i l’Alta Noguera, organitzada per la Fundació Privada Arnau Mir de Tost, que enguany s’estructura entorn a l’eix temàtic de: “El món andalusí. Un estat de la qüestió”. La jornada tindrà lloc a les 10,00h a la sala d’actes de l’Ajuntament d’Àger (Noguera).

Jornada dedicada a un període intensament estudiat en els darrers anys, que abasta des dels segles VIII al XII. Experts en el tema exposaran els darrers coneixements, fruits d’investigacions, d’excavacions arqueològiques a la zona i restauracions. Les intervencions se centraran en el castell col·legiata de Sant Pere d’Àger, el Pla d’Almatà i Castell Formós de Balaguer, les Aspres de la Noguera, el castell d’Os de Balaguer i el Pla de Mascançà.

Per a més informació, truqueu al telèfon 647 284 137

| Descarregueu el programa en pdf |

|  Galeria d’imatges de la Jornada |

Primera campanya arqueològica per excavar les importants restes de l’oppidum ibèric aparegut als Prats de Rei (Anoia)

Fragment de la muralla de l’oppidum ibèric dels Prats de Rei. Fotografia: Natàlia Salazar.
Fragment de la muralla de l’oppidum ibèric dels Prats de Rei. Fotografia: Natàlia Salazar.

La Universitat de Lleida i l’Ajuntament dels Prats de Rei (Anoia) engeguen el proper mes de juliol una primera campanya arqueològica per excavar les importants restes de l’oppidum ibèric aparegudes recentment durant les últimes obres d’urbanització del nucli antic de la vila. Segons els primers indicis es podria tractar d’un assentament dels segles VI-V a.C.

La campanya arqueològica ha obtingut el suport econòmic del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona i comptarà amb la participació d’estudiants d’arqueologia de tota Espanya i Europa que hi treballaran des de mitjans de juliol fins a finals d’agost. L’excavació arqueològica estarà dirigida per l’arqueòloga Natalia Salazar Ortiz, qui està realitzant la seva tesi doctoral sobre el Municipium Sigarrensis sota la co-direcció de les Professores Núria Rafel i Fontanals (UDL) i Eva Subías Pascual (URV). El primer estudi que l’arqueòloga ha portat a terme sobre Sigarra va ser guardonat l’any passat amb el Premi d’Arqueologia Josep Barberà 2012 atorgat per la Societat Catalana d’Arqueologia, tal com us varem anunciar en el seu dia.

Nou espai web de l’ACRAM

L’ACRAM (Associació Catalana per a la Recerca en Arqueologia Medieval) ha renovat el seu espai web.

En aquest espai trobareu els pdf de les comunicacions dels I, II i III Congrés d’Arqueologia Medieval i Moderna a Catalunya, de la revista Arqueologia Medieval i de l’antic butlletí Seqüència, entre altres coses. També la possibilitat d’accedir al facebook de l’ACRAM.

| Accediu a la nova web a:  http://www.acram.cat/ |

Presentació del número 9 de la revista QUARHIS, Quaderns d’Arqueologia i Història de la Ciutat de Barcelona

Image (1) portades-Quarhis-9.jpg for post 12827El proper dimecres 26 de juny, a les set del vespre, a la Sala Martí l’Humà del MUHBA Plaça del Rei, tindrà lloc la presentació del número 9 de la revista QUARHIS, Quaderns d’Arqueologia i Història de la Ciutat de Barcelona, del Museu d’Història de Barcelona.

A l’acte està previst que Jean Guyon, director emèrit de recerca del Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS), pronunciï la conferència «La christianisation des villes et des campagnes, témoin privilégié des transformations de l’Antiquité Tardive: l’exemple de la Provence».

| Descarregueu la invitació clicant aquí |

La nova publicació electrònica: SVMMA, Revista de Cultures Medievals

Image (1) SVMMA.jpg for post 12849Ahir va veure la llum el primer número de la revista electrònica «SVMMA, Revista de Cultures Medievals«, editada per l’IRCVM, Institut de Recerca de Cultures Medievals de la Universitat de Barcelona. La revista tindrà una periodicitat semestral, i cal registrar-se per poder accedir-hi, ja sigui com a lector o autor.

SVMMA es una revista electrònica d’estudis medievals que neix amb la ferma voluntat de convertir-se en una publicació de referència del medievalisme internacional. Te la vocació de recollir i posar a l’abast del públic interessat una part de l’important cabdal de treballs que produeixen investigadors d’arreu el món sobre els diversos aspectes que configuren la cultura medieval europea.

| Accediu a la revista clicant aquí |

Congrés Internacional : “El espacio doméstico en la península ibérica medieval sociedad, familia, arquitectura, ajuar”

Image (1) casa-al-andalus.jpg for post 12805Entre els dies 3 i 5 octubre 2013 se celebrarà a Granada el Congrés Internacional : “El espacio doméstico en la península ibérica medieval sociedad, familia, arquitectura, ajuar”, que organitzen conjuntament el Departament d’Historia del Arte de la Universidad de Granada, l’Escuela de Estudios Árabes de Granada (EEA) i el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).

Aquest és un congrés integrat per especialistes que es reuniran durant tres dies amb l’objectiu de reflexionar, debatre i intercanviar informació, així com definir noves estratègies d’investigació. Tots els convidats han estat seleccionats amb la intenció de conformar un grup multidisciplinari d’arabistes, arqueòlegs, arquitectes, historiadors de l’art, antropòlegs i medievalistes, procurant un equilibri en el número d’experts dedicats a l’àrea islàmica/andalusí i als regnes cristians peninsulars. Es pretén que, en conjunt, les intervencions aportin una visió actualitzada de l’estat de la qüestió del tema a tractar, amb el propòsit d’incentivar un debat que permeti avançar en el coneixement, en el qual es donarà prioritat als temps de discussió després de cadascuna de les exposicions.

| Per a més informació cliqueu aquí |

| Descarregueu el full d’inscripció i la normativa per a la presentació de pòsters |

Presentació del llibre: “El mito de Atapuerca. Orígenes, ciencia, divulgación”

Avui dimarts 18 de juny a les 19,00h está prevista la presentació del llibre: “El mito de Atapuerca. Orígenes, ciencia, divulgación”, editat pel Servei de Publicacions de la  UAB. El seu Autor és Oliver Hochadel, científic titular en la Institució Milà y Fontanals del CSIC de Barcelona. L’acte tindrà lloc a la seu de l’Ateneu Barcelonès, (c/ Canuda, 6, Barcelona).

Atapuerca ha passat en pocs anys de ser un indret pràcticament desconegut a adquirir un ressò internacional. Les excavacions realitzades a la serra burgalesa han donat la major acumulació mundial de fòssils d’homínids. Entre les troballes més rellevants destaquen “l’europeu” més antic que es coneix, les evidencies del primer acte de canibalisme i del primer regal funerari que se’n te notícia. Els responsables científics del projecte han aixecat al voltant del jaciment una intensa acció divulgativa, amb desenes de publicacions de divulgació, documentals televisius, exposicions itinerants, un parc arqueològic i el seu propi museu: el Museo de la Evolución Humana.

Arqueologia i música al Raval. Cloenda de l’exposició itinerant «les Arrels del Raval».

Image (1) arqueo-i-musica-al-raval.jpg for post 12409Com a acte de cloenda de l’Exposició itinerant «les Arrels del Raval», aquesta tarda a les 19,00h, a la Sala de Cambra del Conservatori del Liceu, es fa la conferència “Un campament de la prehistòria en el subsòl del Nou conservatori del Liceu” a càrrec d’Anna Bordas (Atics, SL). L’acte ha estat coorganitzat per Universitat Autònoma de Barcelona, el Museu d’Història de Barcelona i la Secretaria d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya.

Es tracta de la presentació dels resultats més significatius de les excavacions que es varen fer en el subsòl del nou conservatori del Liceu en el moment de la seva construcció. A més de donar indicis sobre el paleoambient de fa 5000 anys, es localitzaren restes espectaculars d’un campament de la prehistòria. La directora de l’excavació exposarà les troballes mes característiques i els resultats de l’estudi que s’ha fet amb la col·laboració de la UAB.

Per arrodonir la vetllada, el duet Rhonny Ventat (saxo) i Georges Hermans (piano), belgues i bons coneixedors de la música i de l’arqueologia presentaran un repertori de Jazz i clàssic.

Tribuna d’Arqueologia 2012-2013 “La intervenció arqueoantropològica de l’hipogeu de la Sagrera (Barcelona). Aproximació a les pràctiques funeràries i al poblament del neolític final”

Conferència “La intervenció arqueoantropològica de l’hipogeu de la Sagrera (Barcelona). Aproximació a les pràctiques funeràries i al poblament del neolític final”
Palau Marc (Rambla Santa Mònica, 8, Barcelona), 19 de juny de 2013, 19:00h

Conferenciants:  Paz Balaguer, Paola García Medrano i Alba Tenza
Moderadora: Gemma Hernández

Aquesta ha estat la darrera conferència de la Tribuna d’Arqueologia de la temporada 2012-2013.

El novembre de 2011, durant el transcurs del seguiment arqueològic de les obres de construcció de l’estructura de l’estació de l’AVE a La Sagrera, es va localitzar un hipogeu d’època prehistòrica, concretament, segons els resultats de les analítiques de radiocarboni, del Neolític Final. L’excavació, que ha tingut una durada d’11 mesos, ha permet extreure 207 individus, a més d’uns 150 articulats (elements en connexió anatòmica conservada que no poden ser englobats dins un individu sencer donat el mal estat de conservació dels ossos més propers) i unes 5000 restes d’individus en posició secundària (coordenats), corresponents als primers enterraments a l’hipogeu. Com a elements d’aixovar únicament s’han documentats dos petits vasos ceràmics i una dena de collaret d’esteatita.

Galeria d’imatges |
__________________________________________________________________________________________________

A continuació, us oferim una entrevista amb les directores de la intervenció sobre els aspectes destacats de la seva propera conferència.

  • Parlem d’Hipogeu Neolític. Però, en què es caracteritza aquesta estructura?

La nostra estructura funerària, en tant que hipogeu, es caracteritza per constar d’un corredor d’accés seguit per una cambra excavada en la roca. En el nostre cas l’estructura es troba excavada en el terrenys geològic típic del pla de Barcelona, és a dir, en les argiles compactes ataronjades i amb nòduls carbonatats. La zona d’accés de l’hipogeu es troba ubicada cap al SE de l’estructura. Es tracta d’un accés en rampa  d’uns 2m  de llarg. En aquesta zona s’han pogut documentar dos retalls ovalats que podrien estar relacionats amb el sistema d’entrada.

L’entrada dóna accés a una cambra de dimensions més grans de planta quasi circular, la qual estava destinada pròpiament a la funció funerària. Dintre d’aquesta cambra hem documentat una acumulació de 207 morts, 150 articulats i més de 5000 restes aïllats, que han sigut coordenats independentment.

Desconeixem el tipus de coberta d’aquesta estructura ja que havia desaparegut per l’afectació produïda amb la construcció entre 1851 i 1854 de la línia fèrria que anava de Barcelona a Granollers, i que discorria just per aquest punt.

Llegeix més »