Les intervencions realitzades recentment dintre del Projecte de Recerca: “La Conca Mitja i Alta del Segre durant la Prehistòria”

Els treballs duts a terme durant el 2016 en el marc del Projecte Quadriennal de Recerca Arqueològica (2014-2017), amb el títol: “la Conca Mitja i Alta del Segre durant la Prehistòria”, han constat de 5 intervencions arqueològiques, tres d’elles a la conca mitja del Segre a la comarca de la Noguera: Abric del Xicotó i Cova del Parco (Alòs de Balaguer) i  Cova del Forat de l’Espluga Negra (Vilanova de Meià) i dues intervencions a la conca alta del Segre, a la comarca de Cerdanya: Montlleó (Prats i Sansor) i Tutes de Menús (Béixec, Montellà i Martinet).

El projecte, adscrit al Seminari d’Estudis i Recerques Prehistòriques (SERP) de la Universitat de Barcelona, compta amb el Dr. Xavier Mangado com a investigador principal, i està aprovat pel Servei d’Arqueologia i Paleontologia amb un pressupost de 24.463,86€.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

La voluntat del projecte quadriennal és aprofundir en el coneixement que sobre el curs mitjà i alt del Segre tenim, pel que fa a l’ocupació del territori i usos del mateix durant la Prehistòria.  A partir d’uns jaciments emblemàtics del Paleolític superior català com són Cova del Parco i Montlleó, en els quals es treballa des de fa anys i que delimiten la zona d’estudi al sud i al nord respectivament, s’ha bastit un projecte que inclou diverses tipologies de jaciments tant per la seva ubicació: cova, abric, aire lliure, com per la seva funcionalitat: hàbitat, sepulcral, taller, etc, amb el propòsit d’ampliar el marc temporal d’anàlisi a cronologies del Neolític i posteriors.

Els resultats del projecte s’assoleixen progressivament a mesura que s’hi excava: s’obtenen i es fan les anàlisis dels vestigis obtinguts: lítics, faunístics, antropològics, etc.  L’objectiu principal, un cop acabat el projecte, és haver augmentat el coneixement sobre els usos d’aquest territori de la Catalunya de Ponent durant la Prehistòria, aprofundir el coneixement sobre el rol del riu Segre pel que fa als contactes i intercanvis de materials i idees des del Paleolític superior fins al Bronze final, i sol·licitar la continuïtat del mateix amb d’altres jaciments que permetin als investigadors completar les dades obtingudes.

En el projecte hi participen una vintena d’investigadors, fonamentalment del Seminari d’Estudis i Recerques Prehistòriques (SERP) de la Universitat de Barcelona, conjuntament amb investigadors d’altres institucions com: La Universitat de Burdeus-Montaigne i el CNRS (França), La Universitat de Santiago de Compostela i la Universitat de Basel (Suïssa), o el Museu Cerdà de Puigcerdà. Aquest projecte no seria possible sense el suport econòmic del Servei d’Arqueologia i Paleontologia de la Generalitat de Catalunya i sense el suport logístic i en algun cas econòmic dels Ajuntaments implicats: Alòs de Balaguer, Vilanova de Meià, Prats i Sansor, Béixec- Martinet i Montellà.

| Vegeu el resum de les intervencions en pdf |

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.