Després de gairebé dos anys d’intens treball, s’ha finalitzat la reconstrucció virtual de la ciutat ibèrica d’Ullastret, capital de l’antiga tribu ibèrica dels indiketes, la ciutat més gran que es coneix d’aquest període a Catalunya. El projecte ha estat fruit de la col·laboració entre el Departament de Cultura, a través de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, i l’Obra Social “la Caixa”.
El projecte d’Ullastret 3D està marcat pel rigor científic en la part arqueològica i pel màxim realisme en la presentació visual. Aquesta reconstrucció virtual de la ciutat ibèrica reflecteix una època concreta, c. 250 aC. És el moment del qual es tenen més dades i més coneixement a nivell arqueològic. L’equip del projecte, format per arqueòlegs del MAC-Ullastret i especialistes en modelat 3D, va recollir tota la informació arqueològica disponible sobre els aspectes de la ciutat i les va interpretar per tal de dur a terme una reconstrucció volumètrica detallada.
S’han aixecat les cases, carrer per carrer, i s’han encaixa’t en el relleu. Totes les cases parteixen d’esquemes constructius similars, però cadascuna ha estat adaptada al seu lloc i a la informació que se’n disposava. Tant els carrers com els interiors han estat enriquits amb objectes provinents del fons arqueològic exposat al museu monogràfic del jaciment, com ara àmfores, escuts o espases. Altres objectes com carros o barques s’han modelat a partir dels exemples coneguts.
Per materialitzar aquesta nova imatge de la ciutat s’ha optat per construir virtualment una restitució en 3D de tot el conjunt amb la tecnologia Unreal Engine 4, un motor de creació de videojocs que destaca pel seu gran potencial en la creació d’entorns paisatgístics i per la qualitat gràfica fotorealista que dona a les seves imatges. També permet l’exportació de forma molt fàcil a entorns immersius com ara projeccions multipantalla, vídeos 360º i especialment ulleres de realitat virtual.
| Accediu a la reconstrucció virtual d’Ullastret clicant aquí |