Demà dijous, 19 de març a les 11,00 hores s’inaugurarà la nova museografia de l’Espai Dinosfera (C/ de les Escoles, s/n), a Coll de Nargó.
Coll de Nargó té el major jaciment d’ous de dinosaure d’Europa, amb un interès científic i patrimonial excepcional. Aquesta riquesa ja era coneguda des de finals dels anys 70. La primera cita d’ous de dinosaure a Coll de Nargó es remunta a l’any 1979. En 1994 es van atorgar els primers permisos d’intervenció al Museu de Geologia de Barcelona, i a partir del 2.000 a l’ICP Miquel Crusafont i a l’Associació d’Amics de Dinosaures de l’Alt Urgell (ADAU), amb la col·laboració de l’Associació Ilerdenca de Paleontologia. A l’excavació programada duta a terme l’any 2005 es va descobrir el niu d’ous de dinosaure més gran d’Europa, i llavors es va crear una petita sala d’exposicions a la rectoria del poble “Sala límit K/T”, creada per l’ADAU. Poc després, es va portar a terme la museïtzació del Mirador del Cretaci com a lloc d’observació dels fòssils a camp obert (que aquests darrers dies ha estat notícia per l’acte vandàlic perpetrat contra aquest tresor patrimonial).
Continuant amb la tasca de conservació i difusió endegada, i amb la implicació de l’Ajuntament de Coll de Nargó, es va impulsar la construcció d’un edifici modern pensat per allotjar una gran exposició per a la divulgació dels dinosaures, on s’inaugura ara l’exposició sobre el que, gràcies a les descobertes fetes als jaciments de Coll de Nargó, se sap ara sobre la reproducció dels darrers dinosaures que varen viure a Europa. Aquest Museu té vocació de ciència explicada al gran públic, i gira al voltant de l’ou com a element de transmissió de vida.
Recordem que el passat 10 de març es va detectar la vandalització de l’Espai Mirador del Cretaci, amb la destrucció per piconat i pèrdua de la totalitat dels ous d’aquest aflorament. En aquesta acció s’havia piconat completament un aflorament d’ous de dinosaure d’uns 40 m².
El Mirador del Cretaci es troba dins del jaciment paleontològic de Pinyes, un espai on l’any 2010 es va realitzar la museïtzació d’una petita superfície per permetre l’accés al públic a un aflorament de tres niuades amb un total de 31 ous, que es van senyalitzar per a la seva observació didàctica. També es van senyalitzar incnites de dinosaures i restes paleontològiques vegetals, restes que, afortunadament, no s’han vist afectades per aquesta actuació destructiva.
En aquests moments està oberta una investigació policial per part dels Mossos d’Esquadra. Un cop finalitzades les actuacions policials preliminars, es va procedir a la recollida de les restes arrencades d’ous de dinosaure que hauran d’esser restaurades i conservades.
Lamentablement, en aquest mateix aflorament es va produir en el mes de maig de 2013 el robatori de les restes d’un petit rèptil que estava excavant l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont.