El proper dimecres 25 de setembre de 2013 a les 10.30h tindrà lloc a la sala d’actes de l’ICAC la defensa de la tesi doctoral d’Andreu Muñoz Melgar, titulada Sant Fructuós de Tarragona. Aspectes històrics i arqueològics del seu culte, de l’antiguitat a l’actualitat i dirigida per Josep Maria Macias (ICAC).
El tribunal estarà format Joaquin Ruiz de Arbulo Bayona, catedràtic d’arqueologia de la URV (president), Francesc Tuset i Bertran, professor titular d’arqueologia de la UB (secretari) i Josep Amengual i Batle, professor emèrit del Centre d’Estudis de Teologia de Mallorca (vocal).
La tesi analitza el desenvolupament del culte cristià sobre les figures del bisbe Fructuós i els seus diaques Auguri i Eulogi, condemnats a la damnatio ad vivicomburium a l’amfiteatre de Tàrraco l’any 259 en el marc de la legislació anticristiana decretada pels emperadors Valerià i Gal·liè, des d’una dimensió històrica i arqueològica i des de l’antiguitat fins ara.
Les mostres materials que ha deixat aquest culte, en forma d’espais o edificacions cultuals, relíquies, documents hagiogràfics o eucològics, permeten valorar el seu impacte en la transformació de la morfologia urbana, aspectes fundacionals de la ciutat cristiana tardoromana i medieval, la lectura simbòlica i litúrgica dels temples i dels espais lligats a la memòria d’aquests màrtirs en època antiga i medieval, les relacions de poder institucional, la transformació de la cultura i els costums, els signes d’identitat dels pobles o les implicacions de caràcter religiós i espiritual.