Conferència “L’Hort de la Boquera (Margalef de Montsant, Priorat) i el final del Paleolític a la vall mitjana del riu Montsant”
Palau Marc (Rambla Santa Mònica, 8, Barcelona), 7 de novembre de 2012, 19:00h
Conferenciants: Pilar Garcia-Argüelles i Jordi Nadal
Moderador: Manuel Vaquero
L’Hort de la Boquera completa el ric registre de jaciments del final del Paleolític i de l’Epipaleolític a la vall mitjana del riu Montsant. Es presenten les novetats de l’excavació durant els darrers anys: datacions radiomètriques, indústria lítica, dades paleoambientals i manifestacions artístiques i se situen en el context del final del Plistocè i inicis de l’Holocè a les comarques meridionals de Catalunya.
| Presentació de la conferència en PDF |
__________________________________________________________________________________________________
A continuació, us oferim una petita entrevista amb els conferenciants sobre alguns aspectes destacats de les darreres intervencions arqueològiques de l’Hort de la Boquera.
- Quin va ser el motiu per començar a excavar aquest jaciment?
L’any 1997 havíem finalitzat l’excavació dels nivells epipaleolítics de l’abric del Filador i volíem trobar un jaciment que ens permetés tenir la continuïtat cultural cap a moments més antics, és a dir, el Paleolític Superior, i vam pensar en l’Hort de la Boquera.
- Podeu valorar la importància d’aquest jaciment dins del Paleolític Superior Català?
El jaciment ens està donant un tipus d’indústria del Paleolític Superior Final que difereix del Magdalenià clàssic que podíem esperar i que ens marca unes característiques regionals a aquestes contrades de la Catalunya sud.
- Podeu destacar alguna troballa rellevant?
Deixant de banda la singularitat de la indústria lítica, creiem que el que cal destacar és la presència d’art moble figuratiu.